מדיטציה

מהי מדיטציה? מה המטרה שלה? איך זה עובד?

למה לי מדיטציה? בהנחה שאיני מעוניין להגיע למטרה הגבוהה ביותר של החיים, מה יוצא לי מתרגול מדיטציה יומיומי?

איפה אפשר ללמוד זאת?

מדיטציה

כולנו מחפשים את שלוות הנפש המושגת בעזרת המדיטציה, במודע או שלא במודע. מאמר זה נועד לפזר את הערפל שאופף נושא זה.

ראשית, מספר הבהרות:

  1. כיום נפוצים אינספור "פיתוחים חדשים" בתחום השיפור העצמי, ביניהם תיאוריות וגישות למדיטציה, המבטיחים קיצורי-דרך סודיים או התפתחות מהירה. מעטים מביניהם מבוססים על ניסיון ומלמדים את האמת. השיטה המוצגת במאמר זה מקורה בתורת היוגה הקלאסית ומובאת כאן בצורתה המקורית.
  2. הרבה דברים נאמרו או נכתבו בנוגע למדיטציה, אך על מנת להבין את טבעה נדרשות שנים רבות של תרגול. לא ניתן ללמד מדיטציה כפי שלא ניתן ללמד כיצד לישון- זה דבר שקורה מעצמו, בזמן המתאים. כשם שעל מנת לשקוע לתוך השינה, שהיא טבעית ובלתי נשלטת, כל שנוכל לעשות הוא לייצר תנאים נכונים לשינה (מיטה גדולה ונוחה, חדר ממוזג ושקט וכו'), כך באופן דומה, ישנם צעדים מסוימים בהם מומלץ לנקוט כדי ליצור בסיס יציב שיביא את המדיטציה מאליה.

אז מהי מדיטציה? מדיטציה היא תרגול של התבוננות מתמדת על ההכרה.

ומה נראה שם? כל מי שניסה לתרגל מדיטציה, ולו לכמה רגעים, יכול לענות על השאלה הזו מיד. ההכרה שלנו משוחחת עם עצמה ללא הפסקה- משחזרת שוב ושוב את אירועי עבר או תוהה בחלומות על העתיד. היא מקוטעת, מפוזרת ומוסחת. בעזרת המדיטציה אנחנו נעשים עדים לקופצנותה של ההכרה ולחוסר המנוחה שלה.

ומה בכך? זה לא הסוף.
היוגים מלמדים שקיימת דרך להפסיק את הלהג הפנימי הנצחי ולהביא שקט להכרה, וזאת על ידי מיקוד ההכרה לפרק זמן ממושך בנקודה אחת. כאשר אנחנו מצליחים להגביל את מחשבותינו לאובייקט אחד אנחנו מגלים את מקור התבונה והשמחה שנמצאים בתוכנו. ואכן, אם נבחן זאת, כולנו חווינו התנסויות שונות בהן כאשר ההכרה הייתה שקועה לחלוטין במשהו- בספר מרתק, בסרט מרגש ואולי בשיחה בלתי נשכחת- מצאנו סיפוק בלתי מתפשר. כדי להגיע לסיפוק מתמשך, ובסופו של דבר אינסופי, יש לאמן את ההכרה במדיטציה.

כיצד מתרגלים מדיטציה? בתחילה מתרגלים ריכוז. על ידי התמקדות בשלהבת נר, למשל, או במנטרה, אפשר להביא את תשומת הלב שוב ושוב אל מושא הריכוז ולצמצם את תנועת ההכרה. תרגול קבוע יאריך את פרקי הזמן בהם ההכרה ממוקדת, ובסופו של דבר המתרגל יגיע למצב בו ההכרה נשארת ממוקדת מעצמה בגל מחשבה אחד, למדיטציה.
בשלב המתקדם ביותר, מצב תודעת-על (סמדהי), מתעלה האדם מעל הגוף וההכרה ומגיע לאחדות מלאה.

מה יוצא לי מתרגול מדיטציה?

במישור המעשי: תרגול המדיטציה מחזק את זרמי המחשבה, שומר על בהירות מנטלית ומנצל חלק מכוחה העצום והנסתר של ההכרה. כוח הרצון מתגבר. האדם מסוגל לעבוד ביעילות רבה יותר. כמו כן, התרגול עשוי לצמצם בעיות של סניליות.

במישור הרוחני: באמצעות מדיטציה סדירה ההכרה הולכת ומתבהרת והמניעים מטהרים. האגו מתחסל לאט לאט, ובסופו של דבר, משתחררים כוחות האינטואיציה, אשר מוליכים לחיים של חכמה ושלום.  

איפה אפשר ללמוד זאת? בקורס המדיטציה שאנחנו מעבירים באשראם, כמו גם במרכזי שיבננדה האחרים ברחבי הארץ ובעולם, נלמד כיצד לבנות תרגול מדיטציה, באופן מסודר, מעמיק וחווייתי.

בין נושאים שנלמד ונתרגל:

♦ בניית תנוחת ישיבה יציבה ונוחה

♦ עבודה עם נשימה

♦ תרגילים לשיפור הריכוז

♦ ההרפיה היוגית ב-3 רבדים (פיזי, מנטלי ורוחני)

♦ הפילוסופיה של היוגה והמדיטציה

♦ לימוד על הגוף האנרגטי, 3 הגונות, תזונה והשפעתה על המדיטציה ועוד…

נתראה בשיעור!